2010. 04. 28.

kötősuli a kezdetektől - a szemek felszedése, sima szem


Baráti körben felmerült, hogy páran kipróbálnák a kötést. És tényleg, miért ne lehetne ezt megtanulni a neten keresztül? Szömörce, Kastanie köszi az ötletet!

Elindul hát az Ahama kötősulija amiben egészen az alapoktól szeretnék segítséget adni azoknak akik mostanában kaptak kedvet a kötéshez. A legtöbb kötött szemet sokféle módon el lehet készíteni. Itt úgy fogjátok látni ahogyan én a leggyakrabban használom. Az első lépéseket megtéve a továbbiakban már könnyebb lesz felfedezni pl. a youtube-on az adott részhez tartozó rengeteg további variációt.

Úgy tervezem, hogy minden héten írok egy kötősulis postot.
Bemutatok 2-3 újabb fogást a kifejezések angol megfelelőjével és a rövidítésekkel, hogy később el tudjatok igazodni a javarészt angolul fellelhető kötésleírásokban. Adok gyakorlási javaslatot és írok majd egy-két általános kötős okosságot is. Természetesen bármikor bármilyen felmerülő kérdésre szívesen válaszolok, akár itt, akár e-mailben.
Igyekszem saját fotókat és videókat mutatni, de elég nehézkes a videók feltöltése, úgyhogy párszor majd linkelem az illusztrációt.

Akkor kezdjük :) : Szükség lesz egy gombolyag középvastag kötőfonalra és egy 3,5-ös vagy 4-es kötőtűre, kezdéshez legkényelmesebb egy nem túl hosszú zsinórral bíró körkötőtű.

0.,Fonal- és tűtartás (a jobbkezes módot tudom bemutatni, balkezes variációt a youtube-on találhattok): a fonalat a bal kezünk kisujja felett, a gyűrűs és a középső ujj tenyéri oldalán vezetjük el és egyszer, vagy ha szorosabban szeretnénk kötni kétszer, a mutatóujjunkra csavarjuk . Bal tűnek a bal kézben fogott tűt nevezem majd.




1., A szemek felszedése - cast on(CO):
kézzel hurkot készítünk a fonal végén és a bal tűre csúsztatjuk.







A jobb tűvel balról jobbra a hurokba szúrunk, áthúzzuk a fonalat és a keletkezett szemet a bal tűre tesszük. Mindig az utolsó szembe szúrva a kívánt hosszig folytatjuk a felszedést. Ahogy itt. (Ügyeljünk, hogy se túl laza, se túl szoros ne legyen.)

2., sima szem - knit stitch(K): a bal tűn lévő első szem elülső szárába öltünk balról jobbra és áthúzzuk rajta a fonalat. A képződött szem a jobb tűn marad úgy folytatjuk a munkát a bal tűn lévő következő szembe szúrva. Videó.









Javaslat gyakorláshoz: szedjünk fel 24 szemet és kössünk 20 sort sima szemekkel. A kapott, mindkét oldalán vízszintes bordákat adó mintát lusta kötésnek nevezik.



Kötős okosság: a sorok utolsó szemét nem kötjük le, hanem az utolsó előtti szem lekötése után a fonalat a munka elé vesszük és a legutolsó szemet egyszerűen átcsúsztatjuk a jobb tűre.
És még két alapkifejezés : stitch = szem, row = sor

Jó kötést!

23 megjegyzés:

Zelnice írta...

hajrá,ez nagyon jó!
az angol megfelelők miatt külön dícséret jár!
köszi!

zazálea írta...

Megölellek, megpuszillak! Jaj, de jó...! :o))))

Kataca írta...

én is beiratkoznék....

Szilvi írta...

Jaj de örülök ennek!Lehetne benne szó a sapka és zokni kötéséről is.
Várom a következő leckét!

Szentpyr írta...

!!!:)))
Ez volt számomra az utolsó csepp! Úgy, de úgy örülök! KÖSZÖNÖM! Holnap kötőtűt kellene lőnöm valahonnan... milyet vegyek? tudnál segíteni?

Szömörce írta...

:)))(azért külön egy nagy ölelés, mert a baráti körödbe tartozhatok:)

Strugamano írta...

Lelkes diák vagyok!

Csilla írta...

Ez nagyszerű ötlet, és bár kb. 25 éve kötök, de egész biztos fogok itt is tanulni valami érdekesei amit még nem tudtam!

Ahama írta...

Örömmel üdvözlök mindenkit :))
Jó ha mondtok ötleteket, hogy mit szeretnétek, mert akkor azokat is beépítem a "tananyagba".

Rita, nekem a teflon tűk váltak be igazán és a körkötőtűt találom a legkényelmesebbnek. Ha csak tanulni, és az első kisebb darabokhoz veszed elég, ha rövid összekötőzsinórosat választasz. Nem fog zavarni a zsinór kötés közben és majd pl. kisebb pulcsik körben kötésénél is jó lesz.
lelőhely lehet : burda bolt a Körúton v. a Kálvin térnél

Ahama írta...

Márti :))))*

Csilla, örülök, hogy csatlakozol, addig jó, amíg van megtanulható újdonság, épp a napokban fedeztem fel egy számomra teljesen új csavarási módot a youtubeon :)

nöné írta...

Hasonlóan Csillához, én is figyelemmel fogom kísérni az órákat:o) Talán tudok kötni, de biztos vagyok benne, hogy fogok találkozni újdonsággal, és rácsodálkozok majd, hogy "jééé, ezt eddig én nem is tudtam" meg valami hasonlók.

anake írta...

Szia diáknak jelentkeznék ;D
az alapokat tudom de a fogyasztás szaporításba néha beletörik a bicskám
még jó hogy lebontható és újrakezdhető a dolog.

egy horgolós sulit nem csinál valaki?

KicsiKató írta...

Jajj, de jó! Jajj, de jó! :)

Kékmadár írta...

remek ötlet! Én is nagyon várom már az "újrakezdő" részt! :-) Ugye lesz szó fogyasztásról, szaporításról?

Moncsi írta...

Nagyon nagyon tetszik!!!
Én a csipkés és kendős leckéket várom.

Maimoni írta...

Az a vicces, hogy kiskoromban tökjól kötöttem, és teljesen elfelejtettem. Lehet, hogy újra nekiállok...

Kriszti írta...

Nagyon tetszik a kötősuli. Lelkesen figyelek, és talán előbb-utóbb megértem a mintát, amit félretettem őszre...

Ahama írta...

Lányok, szerencsére a kötés elég gazdag téma, lesz bőven anyagunk, igyekszem minden részt érinteni .

Ha horgolósulit tud valaki, szóljon! :)

Karina írta...

Jövök én is tanulni, az alapokat tudom, de kicsit szaporítani kell és már el is vesztem..Ha meg visszafejtek valamit, már nem is tudom visszaszedni a tűre a szemeket, ajaj..
Horgoláshoz nézzetek be a Horgo-blogba, nagyon jó társaság van ott és segítjük egymást, együtt tanulunk és játszunk is:)
www.horgo-blog.blogspot.com

rojalka írta...

Nagyon szuper ötlet!
Jómagam is a neten tanultam meg az alapokat és a bonyolultabb fogásokat is.

ezt nézd meg:http://horgo-blog.blogspot.com/

Ahama írta...

köszönöm a horgolós ötleteket! :)

Szentpyr írta...

Márti kedves, én KÖTÖÖÖK!:)) Annyira jó kedvem van, ezer köszönet megint és egy visszajelzés: tökéletes az útmutató, gyakorlatilag nulla tudással, simán ment az indulás! Juhéjjj!

Ahama írta...

Rita, de jó!
Ez volt a fő kérdés, hogy vajon élő bemutatás nélkül, teljesen kezdőknek sikerül-e. És éljen, igen ! :))
Meglátod, ebbe is bele fogsz szerelmesedni.