2010. 05. 02.

kötősuli 2. - fordított szem, ráhajtás






Folytassuk az alapdolgokat:

3., Fordított szem - purl stitch(P): a fonalat a munka előtt tartjuk, a jobb tűt jobbról balra szúrjuk a szembe. A tűt hátulról és alulról vezetve a fonalhoz - mutatóujjunkkal segítve - áthúzzuk a fonalat a szemen és a képződött új szemet a bal tűről a jobb tűre húzzuk.










Ugyanez "élőben".

Lényegében a sima és a fordított szem az alapja a kötésnek. A sima szem a kötés másik oldalán a fordított, a fordított a másik oldalon a sima képét adja. Figyeljük meg hogy néznek ki, mert kötés közben ahhoz, hogy tudjuk hol is tartunk, fontos lehet, hogy el tudjuk különíteni őket egymástól.
A sima és fordított váltogatásával rengeteg különböző minta készülhet.

Volt szó a lusta kötésről. Ha valamennyi sort fordított szemmel készítjük ugyanazt a mintát kapjuk. Sok értelme nincs, mert csak simával egyszerűbben megköthetjük.

1 sima(s) 1 fordított(f) sor váltakozásával az ún. sima kötést készítjük.
Ennek egyik oldalán csak sima, a másik oldalán csak fordított szemek látszanak.





Talán a leggyakrabban használt kötésminta. Kiváló pulcsikhoz, sapkákhoz, zoknikhoz és minden olyasmihez ahol nem sík, hanem csőszerű dolog készül.
Egyik fő sajátossága ugyanis, hogy söndörödik, pöndörödik mint a DNS (a vonatkozó viccet elmondhatom a megjegyzéseknél :) ). Szabad szélei mind a négy oldalon felkunkorodnak.
Ha az oldalakat összevarrjuk ez a probléma persze megszűnik. Az alján vagy a tetején hagyhatjuk direkt kunkorira, az is nagyon dekoratív lehet, vagy köthetünk kezdésnek/befejezésnek különböző alaktartó mintákat:

pl.a sima/fordított szemek gyakori váltakozásával ún. passzékat:
1s1f

2s2f

Ezeknél a kötés visszáján simára sima, fordítottra fordított szemet kötünk. Rugalmas, masszív minták.

Ha az 1s1f mintát úgy készítjük, hogy a visszáján a sima szemre fordítottat, a fordítottra sima szemet kötünk a rizsminta alakul ki, ez viszonylag durvább tapintatú, de nem nyúlékony, alaktartó minta.




4., Ráhajtás - yarn over (YO): ezzel növeljük a szemek számát a sorban, de úgy hogy nem készítünk egy új igazi szemet, csak az első szem lekötése után a fonalat előröl ráhajtjuk a jobb tűre és utána lekötjük a következő szemet. A következő sorban a ráhajtásra egy teljes szemet (a mintától függően simát v. fordítottat) kötünk.Videó.





A ráhajtásoknak megfelelően lyukak lesznek a kötésben
A csipkekötés és a gomblyukkészítés nélkülözhetetlen eleme.

Javaslat a gyakorláshoz:
kössünk 20-20 sort sima kötéssel, rizskötéssel és 2s2f passzéval,
készítsük el a következő szabálytalanul lyukacsos mintát:



1. és minden páratlan sor : sima szemek, minden 4. szem után egy ráhajtás
2. és minden páros sor: fordított
(nem kell megijedni ha egy intenzíven bővülő darabot kapunk)

Kötős okosság: milyen fonalhoz mekkora tűt?

A gyári fonalak címkéjén jelzik, hogy milyen vastag tűt ajánlanak hozzájuk. Ha nincs ilyen segítségünk, szúrjunk át egy papírlapot a kötőtűvel és az a fonal illik a tűhöz ami kényelmesen, de nem túl lazán áthúzható a lyukon.
Az, hogy ki milyen szorosan/lazán köt, javarészt egyéni adottság. A kötés szorosságát befolyásolhatjuk a tű méretének változtatásával. Vékonyabb tűvel szorosabb kötött darabot kapunk, a csipkekötés laza, levegős textúráját viszont többek között az is adja, hogy nagyon vékony fonallal és nagyon vastag tűvel dolgozunk.

Jó kötést!

13 megjegyzés:

Zsófi írta...

Tök érdekes; én pont fordítva csavarom meg a fonalat. Ahogy te csinálod, azt csak akkor szoktam használni, ha a szemeket másik dőlésirányban szeretném a következő sorban lekötni. :-)

Kicsoda írta...

Tok jo szerintem is!! Mikor egyutt kotottunk en is neztem, hogy maskep jar a kezunk:-)

nöné írta...

Nekem is épp ez a gondom az ilyenfajta fordított szem lekötésével, sokkal nehézkesebb számomra. Inkább bevállalom, hogy gyorsan végigszaladok az én módszeremmel a fonákán, és cserélgetem a a jobbra dőlni akaró szemeket a tűn:o)

Ahama írta...

Persze, lehet többféleképpen is.
Amikor a youtubeon meg kötős könyvekben keresgéltem én is meglepődtem, hogy hányféle változat lehet.

Nőné, én meg fordítgatni nem szeretek :).

Szentpyr írta...

Nagyon jó! Megint rengeteg új információ és világos, érthető. Még nem igazán ismerem fel a sima és a fordított szemet a tűn, így folyton eltévesztettem a "mintát" de lehet, hogy csak fáradt vagyok... még hogy olvasni mellette, ez elég sci-fi, innen nézve!:))

Köszönöm!

Zsupszi írta...

Jól látom, hogy ennél a fajta kötésnél ugyanúgy állnak a sima és fordított szemek is a kötőtűn?

Ahama írta...

Rita, a sima az egy sima cseppszerű szem, a fordítottnál meg alul a fonal harántul fut.

Zsupszi, igen.

zazálea írta...

Jé, én is valahogy máshogyan csinálom a fordítottat, de még a ráhajtást is. Néztem is a videón, hogy én akkor most kontinentális vagyok vagy angol vagy mifene. :o)

Még, még, még!

Cecily írta...

Sose gondoltam volna,hogy a kötést ilyen érthetően el lehet magyarázni,de te nagyon jól megoldottad,ez tök jó.A lányodat pedig nagyon irigylem,hogy ennyi jó dolgot készítesz neki.:)

Ahama írta...

Rita, na az elnevezések, az a másik történet :), abból is van többféle rendszer.

Cecii, köszönöm :)
A nagylányommal bartelüzletben vagyunk, megkapja a kötött cuccaimat, cserébe ő a legjobb fotómodellem.

totaleclipse írta...

Köszönöm a remek infót! Most éjjel jutottam oda, hogy a gyapjú pelenkakülső "övbemenetét kössem és elfelejtettem, mit is mondott anyósom, hogyan kell készíteni hozzá a lukat. A leírásodból szempillantás alatt megértettem.
Később még biztos jövök nézelődni, gratulálok az oldalhoz!

Unknown írta...

Kedves kötő társaim ! Segítséget szeretnék kérni. Kezdő vagyok vannak néha olyan minták amik gondot okoznak. Most pl: ha 2 ráhajtás van egymás mellett azt a visszáján, hogy kell kötni? Annyit tudok, hogy forditottan, de nekem nagy luk marad. Köszönettel bluebell

Ahama írta...

Szia, bocs hogy csak most válaszolok, de nyaraltunk, nem voltam blogközelben.
Ha kettőt hajtasz rá, annak valóban az a célja, hogy egy jó nagy lyuk képződjön. A visszáján úgy tudod megkötni a következő sorban a két szemet, hogy egy simát és mellé egy fordítottat kötsz a ráhajtásokra, nagyon vigyázva, hogy a szál ne csússzon le a tűről.